رونمایی AMD از نسل جدید تراشه‌های هوش مصنوعی

انویدیا در چند وقت گذشته با فروش تراشه‌های هوش مصنوعی توانست وضعیت کسب‌و‌کار خود را بهبود ببخشد. حالا AMD، یکی از رقبای اصلی انویدیا، از دو تراشه هوش مصنوعی جدید رونمایی کرده است که شامل شتاب‌دهنده Instinct MI300X و واحد پردازش سریع Instinct M1300A می‌شود. هر دو چیپ معرفی‌شده برای آموزش و اجرای مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) طراحی شده‌اند.

طبق اعلام AMD، شتاب‌دهنده MI300X نسبت به نسخه قبلی خود یعنی M1250X تا 1.5 برابر ظرفیت حافظه بیشتری دارد. علاوه‌براین، هر دو تراشه نسبت به مدل‌های قبلی خود از نظر مصرف انرژی بهینه‌تر هستند.

«لیزا سو»، مدیرعامل AMD، هنگام معرفی این دو تراشه هوش مصنوعی گفت:

«LLMها همچنان از نظر اندازه و پیچیدگی درحال گسترش هستند و به مقدار زیادی حافظه و محاسبات نیاز دارند و می‌دانیم که در دسترس‌بودن پردازنده‌های گرافیکی مهم‌ترین محرک پذیرش هوش مصنوعی است.»

عملکرد دو تراشه هوش مصنوعی جدید AMD

سو همچنین در طول سخنرانی خود گفت که MI300X در بین تمام شتاب‌دهنده‌های جهان بهترین عملکرد را ارائه می‌کند. او مدعی شد که MI300X در آموزش مدل‌های زبان بزرگ با تراشه‌های H100 انویدیا قابل مقایسه است، اما از نظر استنتاج بهتر عمل می‌کند. به‌عنوان مثال، این تراشه در طول آزمایش‌های خود با مدل Llama 2 متا، 1.4 برابر بهتر از تراشه H100 انویدیا عمل کرده است.

AMD با همکاری مایکروسافت تراشه MI300X خود را در دسترس ماشین‌های مجازی Azure قرار داده است. در طول سخنرانی سو، «کوین اسکات»، مدیر ارشد فناوری مایکروسافت، اعلام کرد که ماشین‌های مجازی Azure ND MI300X که در ماه نوامبر معرفی شده بودند، اکنون به‌صورت پیش‌نمایش در دسترس قرار گرفته‌اند. همچنین متا اعلام کرده که قصد دارد در مراکز داده خود از پردازنده‌های MI300 استفاده کند.

سو همچنین گفت که APU MI300A این شرکت برای مراکز داده طراحی شده است و انتظار می‌رود که تا 45 میلیارد دلار باعث رشد بازار AMD شود. APUها معمولاً برای پردازش سریع‌تر CPU و GPU را با یکدیگر ترکیب می‌کنند. AMD همچنین می‌گوید که تراشه MI300A محاسباتی با عملکرد بالاتر، آموزش سریع‌تر مدل و 30 برابر بهبود بهره‌وری انرژی بیشتر را به همراه دارد. در مقایسه با چیپ H100 انویدیا، ظرفیت حافظه تراشه ای‌ام‌دی 1.6 برابر است و با وجود بهره‌مندی از حافظه یکپارچه، دیگر نیازی به انتقال داده‌ها از دستگاه‌های مختلف نیست. MI300A در ابررایانه El Capitan ساخته‌شده توسط شرکت Hewlett Packard Enterprise مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

AMD هنوز قیمت تراشه‌های هوش مصنوعی خود را اعلام نکرده است.

بازدیدها: 0

کلیدواژه : AIهوش مصنوعی
masoud.rock1373@gmail.com
ارسال دیدگاه